zondag 18 mei 2014

Blog tips

Blog tips uit technieken die ik zelf gebruik. 

blog tips

Het is altijd heel makkelijk om een blog bericht te schrijven over een gekozen onderwerp. Maar ik vond het nu eens tijd worden voor iets anders, hierdoor besloot ik om nu eens wat technieken te delen die ik zelf gebruik om mijn blog(s) beter te te laten ranken en om het interesse van mijn bezoekers te houden. Maar voordat ik begin met het klakkeloos opsommen van mijn blog tips wil ik het eerst eens een beetje hebben over de geschiedenis van deze blog.

In de tijd dat zoekmachine optimalisatie nog wat eenvoudiger was .......

Ja, je leest het echt goed. Ik ga schrijven over de tijd dat zoekmachine nog een stuk eenvoudiger was, en de reden hiervan is simpelweg omdat ik deze blog toen heb opgezet.

Het begon allemaal op een dag wanneer ik eigenlijk even niets te doen had, en ik was in die tijd bezig met het schrijven van een e-book voor een klant. Deze e-book ging over het maken van een blog, en stond helemaal vol met allemaal leuke blog tips. Ik had hier ook een filmpje voor nodig, en deze is nu nog steeds terug te vinden op youtube.

Om mensen te laten zien hoe ze een blog konden maken met blogger heb ik dit opgenomen in het filmpje, en heb ik hier ook printscreens van gemaakt die ik vervolgens in de e-book wilde plaatsen waar ik mee bezig was.

En dat was het dan......

Hierna heb ik dus eigenlijk nooit meer omgekeken naar deze blog, totdat op een gegeven moment een bekende mij kwam vertellen dat hij een blog was tegen gekomen over het maken van een blog. En dit bleek dus mijn blog te zijn waar ik niets meer mee deed.

De grote grap is wel dat deze blog met serieus "één bericht" in de top 3 van Google stond, en dus makkelijk 3000 keer per maand werd bezocht zonder dat ik het wist. Nou hoe cool is dat ?!

Natuurlijk besefte ik al heel snel dat dit dus daadwerkelijk een niche is waar veel interesse in is. Kortom, ik besloot hier wat meer mee te doen. Ik kreeg van Google een goede ranking, en die heb ik nu ( na meer dan 2 jaar, en tal van updates nog). Erg leuk, maar hoe komt dit?

blog tips

Dat zal ik proberen toe te lichten in mijn blog tips.


Kies een onderwerp waar je verstand van hebt.

Wanneer je voor een onderwerp kiest waar je veel van af weet, dan gaat het schrijven ook makkelijker. Al gaat dit nu om 500 woorden tekst of 5000 woorden tekst, als je ergens over schrijft dat je leuk vind dan is het gewoon makkelijker. En naast het feit dat dit voor jezelf fijner is, geef je meer relevante informatie dus is het ook fijn voor je bezoekers. En natuurlijk niet te vergeten dat ome Google ervan zal smullen!
Probeer het simpel te houden.
Ben je geen SEO guru? Dat hoeft ook niet, je hoeft je niet puur te focussen op zoekmachine optimalisatie. Natuurlijk is het belangrijk, maar laat het niet je hoofdactiviteit zijn de hoofdactiviteit is immers bloggen.


Blijf on-topic.
Mijn blog gaat over bloggen, ik kan dus schrijven over bloggen maar ook over alles wat met bloggen te maken heeft zoals bijvoorbeeld seo. Wat ik ook schrijf, ik kom altijd terug op de basis, en de basis is het maken van een blog en het geven van blog tips.


Houdt de bovenste tip in ere.
Oké, over deze tip zijn de meningen verdeeld. Als iemand er anders over denkt als mij, geef dan een reactie en probeer je reactie te onderbouwen. Ik wil namelijk graag  de gedachten van mijn bezoekers horen!
Om terug te komen, houdt de bovenste tip in ere hiermee wil ik zeggen dat je blog het beste over 1 onderwerp kan gaan. Als je bijvoorbeeld veel weet over honden, en veel over bloggen dan is het verstandig om zowel een blog te maken over honden als een blog over bloggen. Dit simpelweg omdat bloggen en honden niets met elkaar te maken hebben "als kun je natuurlijk wel bloggen Over Honden".


Zorgen voor meer bezoekers op je blog.
Het is leuk als je schrijft dat je berichten ook worden gelezen. Natuurlijk heb je hier bezoekers voor nodig. Seo is de magische formule om bezoekers op een blog of website te krijgen. Hierover hebben wij ook nog een bericht geschreven die je goed op weg zou kunnen helpen! Lees hier meer over blog zoekmachine optimalisatie. Maar hou ook in het achterhoofd dat deze blog in het begin "bestaande uit 1 bericht", heel erg minimaal hebben geoptimaliseerd. Maar toch ondanks deze minimale optimalisatie een hele mooie plaats in de zoekmachines. Het punt dat ik wil maken is dan ook "teveel is nooit goed" use seo, but don't abuse!

Ik hoop dat je iets hebt aan deze blog tips, en ik zal mijn best doen om nog meer nuttige tips te geven. En als je vragen hebt, aarzel dan niet om ze te stellen!

Lees je graag mijn berichten? Deel ze dan zodat anderen er ook iets aan hebben. "Sharing is caring"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten